lørdag den 20. august 2011

Svenske fristelser


The Brand
Mit sidste rapporterings-indlæg fra modeugen har ladet vente på sig. Men sådan er det jo nogle gange, når man er fritidsblogger...:-)

Efter i årevis at have gået rundt og troet, at Danmark var et absolut foregangsland inden for børnemode, blev jeg rigtig betaget af de svenske designs, der var repræsenteret på CPH Kids. Jeg har altid haft en svaghed for det nu hedengangne Liten, og Nova Star har jeg vist lovprist flere gange for deres street style, som især er et hit i drengeskuffen. På messen fik jeg dog et kig på mærker, jeg kendte knap så godt.

De to nye Göteborg-baserede mærker Modeerska Huset og Anïve for the Minors kan endnu ikke fås i Danmark - men det problem løser internettet og det åbne marked jo for os:-)
Det er endnu små kollektioner - men så er der så meget mere tanke bagved de forskellige designs. Se fx. Modeerska Husets kombination af 70'er-inspireret skjorte og leggings med et print, der rummer både hajer og den famøse islandske askesky, der hærgede sidste år. Det samme fokus på tekstil-designet er der hos Anïve, der bl.a bryder med nogle af de gængse normer for, hvad der er hhv. pige- og drengetøj. Som fx. den blomstrede skjorte nedenfor, der kan bruges af begge køn.
Billederne her kan jo ikke blive meget mere end en smagsprøve, men kig selv videre på deres respektive hjemmesider.


I Dig Denim er et andet mærke med base i Göteborg (hvad sker der for Göteborg??), der producerer alt indenfor denim: kjoler, bukser, jakker, you name it. Dertil kommer, som noget nyt, helt enkle neutrale bluser i god kvalitet. Da jeg har et blødt punkt for denim, kommer mærket med på favoritlisten, selvom det prismæssigt er noget pebret - særligt set i lyset af hvor meget udmærket tøj i jeans-kvalitet, der jo i forvejen findes på markedet.


I Dig Denim

Et andet mærke som The Brand har allerede en del år på bagen og er også godt på vej i Danmark. De har lidt samme stil som Nova Star, også med styles og print der går igen flere år i træk i forskellige farver. Noget af det kan godt blive lidt for jogging-agtigt til mig, når både top og bund er i sweat stof, men man behøver jo ikke at købe hele pakken, og i stedet kan man jo blande som man vil. Jeg har allerede sikret mig et par udsalgsting, bla. en tanktop, der også kommer igen i 2012, og som jeg regner med at vise, hvis der skulle komme en enkelt dag med sommervejr:-) Og det bliver helt sikkert ikke det sidste, for tøjet fås heldigivs helt op til str. 14 år.

Endelig er der Rockefella, der laver tøj med inspiration i amerikansk kultur, fra dengang den var ung. Man er ikke i tvivl om stilen, når man ser billederne:-) Tjek deres hjemmeside!
Det er ikke den gængse inspirationskilde, så det er dejligt anderledes. Og så havde de nogle helt vildt seje tatoos på messen:-)

Modeerska Huset


The Brand
Anïve for the Minors
 

4 kommentarer:

  1. Jag tycker också att de två "Göteborg-baserede mærker Modeerska Huset og Anïve for the Minors" är värda att uppmärksammas!!!

    SvarSlet
  2. Ja absolut, jeg glæder mig også til at følge dem!:-)

    SvarSlet
  3. Hej, Modeerska huset og Anïve for the Minors kan nu fås i Danmark hos www.mylillelimon.dk

    xoxo

    SvarSlet
  4. Tak for oplysningen - det glæder jeg mig til at kigge nærmere på!

    SvarSlet